Hartzeer: over de mentale impact van ziek zijn

Aanvang:
Dinsdag 15 oktober 2024 19:30 uur
Einde:
Dinsdag 15 oktober 2024 21:00 uur

Heb je nog geen account bij Arts en Leefstijl? Dan word je gevraagd om deze aan te maken. Je gegevens worden uitsluitend gebruikt voor deze activiteit en vastlegging van de (eventuele) accreditatie en certificering. Je wordt gevraagd je e-mailadres te verifiëren. Geen bericht ontvangen? ⚠️ Controleer dan je map ongewenste e-mail. Na verificatie van je account kun je de inschrijving vervolgen. Je inschrijving is voltooid zodra je een betaalbevestiging hebt ontvangen.​

Over de scholing

De scholing gaat over psychologische en psychosociale gevolgen van chronische ziekten, met bijzondere aandacht voor hartaandoeningen.
Een cardiovasculair incident is voor veel patiënten een ingrijpende gebeurtenis. Zo kunnen patiënten zich onzeker voelen en het vertrouwen in hun lichaam kwijt zijn. Bij een deel van de patiënten herstelt dit vanzelf, maar ongeveer een kwart kampt met persisterende angst- of depressieve klachten. Dit kan een slechter herstel, een verminderde therapietrouw, een ongezondere leefstijl en frequenter ziekenhuisbezoek tot gevolg hebben.

In de scholing staan we stil bij psychologische theorieën over aanpassing en adaptatie aan chronische ziekte, besteden we aandacht aan de meest voorkomende psychologische klachten, en worden er handvatten gegeven voor signalering.

Leerdoelen
1. Het is deelnemers duidelijk wat de meest voorkomende psychologische en psychosociale gevolgen van chronisch ziekte zijn
2. Deelnemers kennen ten minste twee psychologische theorieën over aanpassing en adaptie aan chronische ziekte
3. Deelnemers hebben zicht op veelvoorkomende psychologische klachten en handvatten voor signalering
4. Deelnemers krijgen een beeld van wat mogelijke aanpassingen in leefstijl kunnen betekenen voor het verminderen van psychologische en psychosociale gevolgen van chronisch ziek zijn.

Praktische informatie


Kosten

Leden van Vereniging Arts en Leefstijl: 35 euro
Studentleden: 15 euro
Niet-leden: 50 euro

Lid worden? Lees hier meer over de voordelen en hoe je lid wordt.

Terugkijken

Kun je niet op de gegeven datum en tijdstip online aanwezig zijn? Geen probleem. Schrijf je wél in en dan krijg je na afloop een hand-out en een twee weken geldige terugkijklink (zonder accreditatie).

Accreditatie

2 punten bij

  • Artsenfederatie KNMG (Algemene Nascholing (ABAN))*
  • Kwaliteitsregister Verpleegkundigen & Verzorgenden (V&VN)
  • Verpleegkundig Specialisten Register (VSR)

*Voorwaarde is dat je live aanwezig bent tijdens het webinar en na afloop de toets maakt.

Certificaat

Deelnemers die niet bij een van bovenstaande accreditatiebureaus zijn aangesloten ontvangen na afloop een certificaat als bewijs van deelname. Hiermee kan je accreditatie-uren buiten eigen vakgebied toegekend krijgen (regeling deskundigheidsbevordering buiten eigen vakgebied).

Leefstijlpunten

Deelname aan deze scholing levert 2 Leefstijlpunten voor het Leefstijlvignet op. Meer informatie over het Leefstijlvignet vind je hier.

De spreker: Veronica Janssen

Veronica Janssen is als GZ-psycholoog en universitair hoofddocent verbonden aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Zij begeleidt hartpatiënten en hun partners bij het omgaan met somberheid, (doods)angst, trauma, langdurige vermoeidheid, en aanpassingsproblemen na een hartinfarct.

In 2012 promoveerde zij aan de Universiteit Leiden op haar onderzoek “Effects of a Self-Regulation Lifestyle Program for Post-Cardiac Rehabilitation Patients”. Dit programma helpt hartpatiënten een gezonde leefstijl vol te houden na revalidatie. Na haar promotie ontving zij een vervolgsubsidie van de Hartstichting voor onderzoek naar gezond leven bij mensen met een hartaandoening.

Haar huidige onderzoek richt zich op de psychosociale gevolgen van chronische ziekte, het betrekken van het systeem van de patiënt bij het ziekteproces en de doorontwikkeling van zorg op afstand (remote patient management). Veronica begeleidt diverse promovendi in hun onderzoeksprojecten en is tevens betrokken bij onderwijs.